fredag 1 juli 2016

Filippa Majblommans knattereporter i Almedalen

Varje år representeras Majblomman av Almedalens yngsta reporter, som ställer viktiga frågor om barns rättigheter på sommarlovet till alla partiledare. I år har turen kommit till Filippa Stennert, 12 år.

  •  Hallå Filippa! Hur känns det att vara årets knattereporter för Majblomman?
  • Hej! Det känns bra. Det ska bli jättekul.
  • Håller du med om att du är Almedalens viktigaste journalist?
  • Ja, det gör jag. Jag kommer ju att träffa alla partiledarna, och jag tror att de kommer att ge mig svar som de inte ger till andra reportrar.
  • Hur kommer det sig?
  • Eftersom jag är barnens reporter så tror jag att politikerna försöker ge tydligare svar än till vuxna journalister. Och för att jag ställer viktiga frågor om barn. 
  • Hur gammal är du?
  • Jag är tolv år, fyller 13 i oktober.
  • Berätta mer om dig själv!
  • Jag bor i Visby och går på S:t Hans skola. Jag dansar balett, tränar gymnastik, spelar fiol och är med i gycklarsällskapet Pax.
  • Oj, vad mycket! Kan du berätta mer om Pax?
  • Ja, vi är en grupp som åker runt och uppträder som gycklare. Då underhåller man med eld och akrobatik, lite som på cirkus. Det är väldigt kul.
  • Till sist: vad tycker du om Majblomman?
  • Jättebra, så klart. Majblomman hjälper ju barn som inte har det så bra.
  •  I år ska vi prata med politikerna om att många barn är ensamma på sommarlovet. Vad tycker du om det?
  • Det är inte så bra. Fritids borde vara öppet hela sommaren.
  • Till sist: hur känns det när du tänker på ditt uppdrag i Almedalen?
  • Spännande! Och lite nervöst.
Mer information om Majblomman i Almedalen finns här.