tisdag 4 juli 2017

Annie Lööf (C) om 16 veckor skollov

Filip: De flesta föräldrar arbetar och har 5 veckor semester. Skolbarn är lediga 16 veckor och sommarlovet är det längsta lovet med 10 veckor. Majblommans rapport visar att 150.000 barn var ensamma minst en vecka medan föräldrarna arbetade förra sommarlovet. Vad tycker du om det?

Annie: Jag tycker det är sorgligt men samtidigt förstår jag föräldrarna också, de har svårt att få tio veckor semester. Många föräldrar försöker pussla så man försöker vara hemma så länge som möjligt med sina barn på sommarlovet. Eller så har man en farmor eller mormor eller kusiner så man kan vidga de ensamma sommarlovsveckorna med. Det finns ju faktiskt de som inte har den möjligheten och får vara själva och känner både ensamhet och otrygghet. Jag tycker att kommunerna har ett ansvar att ordna fritidsaktiviteter som är beroende av ålder. Sommarkollo och sommarlovsaktiviteter för barn så att de slipper vara själv på dagarna.

Clara: Skollagen säger att kommunerna ska erbjuda fritids till och med att barnen är 13 år och att de ska vara öppna även när skolan är stängd. Det är bara 15 procent av landets kommuner som har det och det betyder att kommunerna inte tolkar skollagen till barnets bästa. Vad tänker du om det?

Se intervjun på MajTV

Annie: Det är viktigt att skollagen följs och att det anordnas fritidsaktiviteter. De kan ju se lite olika ut i olika kommuner så klart och de måste anpassas till den ålder som barnen har.
Det kan vara fritidsklubbar och andra aktiviteter som är intressanta men självklart är det så att skollagen ska följas av kommunen!

Filip: Anta att alla barn har rösträtt nästa år och du ska vinna deras förtroende. Vilken fråga skulle du då välja och hur skulle du argumentera för att vinna deras röster?

Annie: Det där är en jätteviktig fråga och även om barn inte har rösträtt så tycker jag att de finns med i bakhuvudet när vi formulerar vår politik. Jag har ju t.ex. en politik att fler vuxna ska få ett arbete för ju fler föräldrar som jobbar desto bättre blir det för barnen som får möjlighet att göra det lilla extra emellanåt som man kanske inte annars har råd med. Jobbpolitik är viktigt även för barnen. Sedan tror jag det är viktigt att barn ska känna trygghet och för många handlar det om trygghet i skolan, frihet från mobbning är viktigt.

Clara: Nu har ju inte barn rösträtt, så i vilka sammanhang skulle du kunna lyfta dessa frågor?

Annie: Jag tycker att jag lyfter barnperspektivet ganska mycket och självklart kan jag göra det som partiledare, i mina tal, jag lyfter ensamkommande flyktingbarn under många år. Det är just för att de kommer hit som barn utan föräldrar. Deras möjlighet att kunna återförenas med sina föräldrar. Det kan jag göra i intervjuer och i de tal och förslag som vi lägger. Vi har partistämma i höst och där kommer barnperspektivet att vara väldigt viktigt i många av de områden som vi kommer att debattera och fatta beslut om.